Maak jouw website succesvol

Het 3H model van Youtube

Er verandert veel voor de manier waarop marketing en reclame uitgevoerd wordt. Het steeds veranderende medialandschap richt zich steeds meer op de video content. Bedrijven doen hier graag aan mee. Toch is het voor veel marketeers lastig om een goede content strategie te maken. Waar het ene bedrijf goed scoort met het maken van korte video’s op Facebook, is het andere bedrijf succesvol met ‘how to’ video’s op YouTube. Maar hoe zorg je er nou voor dat je zo effectief mogelijk gebruik maakt van de videocontent? YouTube kwam met een model waarbij de meest effectieve content strategie ingericht kan worden.

Als eerst is het belangrijk om te weten waar je bedrijf als merk voor staat en wat dan strategisch gezien de meest relevante content is. De content moet passen bij de interesse van je publiek en de waarde van het merk. Benadruk de unieke verkoop punten en probeer ze op een verhalende manier te vertellen aan je publiek. Meestal geldt dat content pas waarde krijgt als het inspireert, vermaakt, ergens mee helpt of iets leert. Buiten dat geldt altijd dat het belangrijk is om in je hoofd te houden tegen wie je praat, wie je doelgroep is en of zij zich aangesproken zouden voelen.

Het 3H model

Het 3H model is een model gemaakt door YouTube. Met het model is het vooral mogelijk de content goed te structureren. YouTube deelt het model op in drie type content:

  • De Hero content.

De Hero content zijn het soort video’s waar de meeste marketeers echt blij van worden. Je kan er een paar keer per jaar goed mee uitpakken. Bij de Hero content wil je graag een zo groot en breed mogelijk publiek bereiken. Maar hoe wil je dit bereiken? Je maakt een zo mooi mogelijke video die aantrekkelijk is voor je doelgroep. Zie het als het moment van de ‘super bowl’. Een reclamevideo waar veel in geïnvesteerd is maar ook veel mensen bereikt. Bij deze reclame video draait het met name om het gevoel bij een merk. De Hero reclamevideo’s komen maar een paar keer per jaar voor. Dit zorgt ervoor dat het speciaal is en dat mensen zich er goed van bewust worden. Het beste kanaal om de Hero content te plaats is Facebook. Op Facebook haal je in een korte tijd een groot bereik. Naast Facebook is het ook goed om de video op andere platformen te plaatsen zoals YouTube of de website van het evenement of product. De Hero content is voornamelijk de content waar je viral mee wilt gaan.

  • De Hub content.

Bij de Hub gaat het om iets simpelere video’s dan de Hero’s. De Hub content wordt veel ontwikkeld om een fris perspectief te creëren rondom het interesse van je publiek. De hoeveelheid van je content blijft een constante hoeveelheid en word vaak op een vast moment gepubliceerd. Denk hierbij aan een vaste rubriek die elke week of maand geüpload wordt of een serie van online video’s rondom hetzelfde onderwerp die je kan volgen. Met sterke Hub content creëer je meer engagement en kan je makkelijker een gesprek aangaan met je doelgroep, die je daardoor beter leert kennen.

  • De Hygiene content

De hygiene content is de content waarmee je het publiek vooral helpt. Denk bijvoorbeeld aan tip video’s. Dit is de content die altijd relevant is en je het publiek meer naar je toe trekt. De video’s zijn geoptimaliseerd naar de intenties van je kijkers. Denk bijvoorbeeld aan veel gestelde vragen in video vorm, how to video’s, tip video’s enzovoort. Het leuke van dit soort video’s is dat je hierbij geheel gebruik kan maken van de kracht van YouTube. YouTube is namelijk na Google de tweede zoekmachine. En daardoor is het vaak mogelijk om met video’s nieuwe mensen te trekken. Ook kunnen deze video’s op de producten pagina’s op de website geplaatst worden. Denk met deze video’s breed, zo kan je bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij op video antwoord laten geven op de vraag ‘Waar moet ik op letten als ik een verzekering afsluit?’. Op film kun je uitgebreid uitleggen wat belangrijk is en welke oplossing jij als bedrijf hebt. Zo kun je nieuwe mensen beter bekend maken met jouw bedrijf. De hygiene video’s zijn niet geschikt voor op Facebook maar juist voor op YouTube en op de website. Zorg ervoor dat je de video’s goed optimaliseert voor op YouTube zodat ze goed gevonden worden.

Conclusie.

Het 3H model is erg handig voor marketeers die video’s willen plaatsen. Voor dat je begint met het maken van video’s moet je goed bedenken wat je doelgroep is en waar je bedrijf als merk voor staat. De 3H staat voor Hero, Hub en Hygiene. De Hero content zijn video’s waar veel in word geïnvesteerd en een groot publiek bereiken. De Hub content zijn video’s die vaak op een vast moment geüpload worden en gevormd kan worden tot een soort serie. De Hygiene content zijn de video’s die je uitleg geven en dus altijd bruikbaar zijn.

Referenties:

 
 

Benieuwd wat video kan betekenen voor jouw bedrijf? Maak nu een afspraak.

Meer informatie